Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2011

Η ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΜΠΙΣΜΠΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΝΙΚΟ ΦΟΡΤΙΟ:''ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟ ΜΑΡΙ''

Ο τέως αρχηγός της Εθνικής Φρουράς Αντιστράτηγος Κωνσταντίνος Μπισμπίκας, κατέθεσε ενώπιον της ερευνητικής επιτροπής του Π.Πολυβίου, για την τραγωδία στο Μαρί ότι ποτέ δεν πήρε οδηγίες για να εξεύρει ασφαλή χώρο αποθήκευσης του φορτίου. Ειπε ότι στη σύσκεψη που έγινε στις 29/1/2009, υπό τον τέως ΥΠΑΜ, είχε διατυπώσει την άποψη ότι το θέμα δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της ΕΦ γιατί το πλοίο ήταν εμπορικό. Είπε ακόμη ότι ο χειρισμός της κατάστασης θα ήταν τελείως διαφορετικός και θα λαμβάνονταν άλλα μέτρα αν το ΓΕΕΦ ενημερωνόταν ότι η φύλαξη δεν θα ήταν προσωρινή, όπως αρχικώς είχε λεχθεί. Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας, ο οποίος αποχώρησε από την Κύπρο στις 30/4/2009 και τον διαδέχθηκε ο Πέτρος Τσαλικίδης, απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Πολυβίου, ανεφερε ότι από το απόγευμα της 6ης Φεβρουαρίου 2009 έως και το βράδυ της 17ης του ιδίου μήνα απουσίαζε από την Κύπρο σε προγραμματισμένη άδεια, στη διάρκεια της οποίας εκτελούσε χρέη Αρχηγού ο τέως Υπαρχηγός Σάββας Αργυρού ο οποίος με βάση το νόμο, τον αντικαθιστά πλήρως και έχει και την ευθύνη λήψεως αποφάσεων. Ανέφερε ότι παρακάθισε σε πρώτη σύσκεψη υπό τον ΥΠΑΜ για το θέμα στις 29/1/2009 και με βάση και τα πρακτικά, θέση του ήταν ότι πρέπει να αποφευχθεί η εκφόρτωση του πλοίου στο κυπριακό έδαφος, τονίζοντας την ετοιμότητα της ΕΦ να συνδράμει σε θέματα λήψης μέτρων ασφαλείας του πλοίου.
 Η σύσκεψη, σύμφωνα με τον κ. Μπισμπίκα, κατέληξε στην απόφαση να συνδράμει η ΕΦ στην ασφάλεια του πλοίου και να συσταθεί επιτροπή για έλεγχο και καταμέτρηση του φορτίου, υπό τον Συνταγματάρχη Γιώργο Γεωργιάδη, Διευθυντή Διεύθυνσης Υλικού Πολέμου.
«Πουθενά δεν φαίνεται οποιαδήποτε αποστολή της ΕΦ για ανάληψη ευθύνης, κυρίως για τη φύλαξη», συνέχισε.
Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας ανέφερε ότι παρακάθισε σε δεύτερη σύσκεψη στο Προεδρικό στις 6/2/2009, για τα πρακτικά της οποίας ουδέποτε ενημερώθηκε και τα οποία είδε προσφάτως σε δημοσιεύματα εφημερίδων.
Ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήματα του κ. Πολυβίου, ότι στη σύσκεψη αυτή ουδέποτε εξέφρασε άποψη για εξεύρεση ασφαλούς χώρου μεταφοράς, ούτε και έγινε έρευνα από τον ίδιο για εξεύρεση αυτού του χώρου. Είπε επίσης ότι μέχρι εκείνη την ημέρα η καταμέτρηση του φορτίου είχε γίνει σε πολύ μικρό βαθμό και ως εκ τούτου γνώριζε ελάχιστα για τη χρήση, την ποσότητα, την ποιότητα και την επικινδυνότητά του.
Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας εξέφρασε άγνοια για σύσκεψη που έλαβε χώρα στις 6/2/2009 στα γραφεία της Λιμενικής και Ναυτικής Αστυνομίας, ενώ απαντώντας σε άλλη ερώτηση του κ. Πολυβίου είπε ότι στη σύσκεψη στο Προεδρικό ο Αντιπλοίαρχος Φιτυρής, που τον συνόδευε, επεσήμανε την αναγκαιότητα –που ήταν θέση και του ιδίου-να μετακινηθεί το πλοίο άλλα δύο ναυτικά μίλια νοτίως της αρχικής του θέσης για λόγους ασφαλείας καθώς βρισκόταν πλησίον του λιμανιού, έως ότου ολοκληρωθεί ο έλεγχος και η καταμέτρηση.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ανέφερε ότι στις 13/2/2009 και ενώ απουσίαζε από την Κύπρο επικοινώνησε τηλεφωνικώς μαζί του ο Επιτελάρχης Σοφιανίδης, και όχι ο Τέως Υπαρχηγός Σάββας Αργυρού και προσπάθησε να τον ενημερώσει για την τοποθέτηση του φορτίου στο Μαρί, όμως «διακόψαμε την επικοινωνία καθώς το θέμα ήταν ύψιστης διαβάθμισης και υπήρχε ο κίνδυνος υποκλοπής». Πρόσθεσε ότι ανέφερε στον Επιτελάρχη ότι θα μιλούσαν πλήρως όταν έφτανε στην Κύπρο.
Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας είπε ότι στην ενημέρωση του από τον Σάββα Αργυρού και τον Γιώργο Γεωργιάδη στις 18/2/2009 όταν έφτασε στην Κύπρο, έγινε αναφορά στη σύσκεψη στο ΓΕΕΦ υπό τον ΥΠΑΜ στις 12/2/2009 και εκεί λέχθηκε ότι μετά από διαβουλεύσεις σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο, η Κυβέρνηση αποφάσισε την κατάσχεση, μεταφορά και φύλαξη του φορτίου στο Μαρί και ότι την επόμενη μέρα είχε αρχίσει η μεταφορά στην προκυμαία της Ναυτικής Βάσης.
Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας ανέφερε ότι μετά την ενημέρωση, μετέβη ο ίδιος στη Ναυτική Βάση για να δει τα εμπορευματοκιβώτια και είχε τονίσει την ανάγκη λήψης σοβαρών μέτρων ασφαλείας λόγω του κινδύνου δολιοφθοράς από την θάλασσα.
Ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Πολυβίου, ότι εκεί τους λέχθηκε ότι το φορτίο λόγω πυρίτιδας είναι ευπαθές αλλά όχι επικίνδυνο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δεδομένου ότι ήταν ακόμη χειμώνας δεν ευνοείτο αλλοίωση στο περιεχόμενο στο προσεχές διάστημα και ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή για περίοδο 2-3 μηνών.
Τόνισε ότι αν τους είχε λεχθεί ότι το φορτίο θα παρέμενε για περίοδο πέραν των 2-3 μηνών, τότε αναμφίβολα θα λαμβάναμε μέτρα.
Ερωτηθείς εάν ο ίδιος ζήτησε να μάθει είτε από τον τέως Υπαρχηγό ή από αλλού γιατί επιλέχθηκε το Μαρί, ο κ. Μπισμπίκας απάντησε ότι «δεν το ξέρανε ούτε εκείνοι, λέγανε ότι ήταν πολιτική απόφαση».
Ο Αντιστράτηγος είπε ότι το κύριο μέλημά του ήταν η αντιμετώπιση ενδεχομένου δολιοφθοράς και ότι στον τελικό χώρο όπου μεταφέρθηκε το φορτίο – μακριά από την προκυμαία της Ναυτικής Βάσης - υπήρχε ασφάλεια, νοουμένου ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή.
Είπε ότι αν γνώριζε ότι το φορτίο θα παρέμενε εκεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, τα μέτρα θα ήταν τελείως διαφορετικά, θα στέλλονταν δείγματα για ανάλυση, θα γινόταν διαχωρισμός αναλόγως επικινδυνότητας, ενδεχομένως να γινόταν ανάχωμα για αποθήκευση, ή διασπορά σε άλλα στρατόπεδα και γενικότερα όλα τα αναγκαία μέτρα που λαμβάνονται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Ο Αντιστράτηγος Μπισμπίκας είπε ότι είχαν ήδη ληφθεί κάποια μέτρα γιατί κάποια κιβώτια περιείχαν πυροκροτητές που από τη φύση τους είναι είδος αυτούσιου πυρομαχικού, επικίνδυνου σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Ερωτηθείς εάν πριν την αναχώρησή του από την Κύπρο έθεσε ποτέ στον ΥΠΑΜ ή σε οποιονδήποτε άλλο ερώτημα για το πόσο καιρό θα παραμείνουν εκεί και πώς η πολιτική ηγεσία αντιλαμβάνεται τον όρο προσωρινή φύλαξη, ο κ. Μπισμπίκας απάντησε αρνητικά , λέγοντας ότι παραμείναμε στη θέση ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή.

ΠΗΓΗ:ΚΥΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου